خوش آمديد

اسکای رانینگ skyrunning یا دوی کوهستان چیست؟

اسکای رانینگ ( skyrunning ) چیست؟

دوی کوهستان

فدراسیون بین المللی اسکای رانینگ در سال 2008 و با تغییر فدراسیون ورزشهای ارتفاع FSA بنیان گذاری شد. این فدراسیون به منظور گسترش، مدیریت و نظارت بر ورزش sky running و فعالیت های چندگانه تاسیس گردید.

sky عبارت است از دویدن در ارتفاع بیش از 2000 متر. جایی که درجه سختی حدود بیش از 11 درجه نباشد و شیب آن بیش از 30 درجه باشد که می توان آن را "دوی کوهستان" نامید.

فدراسیون بین المللی skyrunningرشته های skyrunning و ورزشهای ارتفاع sky sport به رشته های مختلفی تقسیم می شوند. که شامل sky marathon - sky race - vertical kilometer sky raid میشود. sky runner به کسانی اطلاق می شود که در رقابتهای دوی ارتفاع بالای 2000 متر شرکت کنند.

فدراسیون بین المللی skyrunning یک سازمان بین المللی غیردولتی با اهداف غیر درآمد زا می باشد و دارای هویت قانونی است. این فدراسیون دارای مرجع قانونی و بین المللی برای تمام رقابت های skyrunning در سطح دنیا بوده و مقر آن در سوییس است. قوانین و مقررات مربوط به این رشته توسط این فدراسیون تنظیم می شود و به این وسیله حقوق ، وظایف و تعهدات شرکت کنندگان در رقابتهای skyrunning مشخص می شود.


اسکای رانینگ  skyrunning یا دوی کوهستان  چیست؟


رشته های skyrunning و ورزش های ارتفاع skysport به رشته های مختلفی تقسیم میشوند:


1- sky marathon

مسابقه ای که در ارتفاع حداقل 2000متر و مسافت بین 30 تا 45 کیلومتر صورت می گیرد.مسیر مسابقه می تواند از کوره راه، مسیرهای باریک ، یخی ، برفی تشکیل شود، و به 4000 متر برسد یا از آن فراتر رود.


2- Ultra sky marathon

مسابقه ای که پارامترهای موجود در sky marathon تا حدود بیش از 5% افزایش یابد و ارتفاع در آن حداقل 2500 متر و طول مسیر بیش از 50 کیلومتر باشد.


3- sky race

مسابقه ای که بین 2000 تا 4000 متر ارتفاع، حداقل طول مسیر 20 کیلومتر و حداکثر 30 کیلومتر باشد. در کشورهایی که ارتفاع بیش از 2000 متر وجود ندارد اگر ارتفاع 1300 متر وجود داشته باشد آن را در این مسابقه تقسیم بندی می کنند.


4- vertical kilometer sky raid

مسابقه ای که در ارتفاع 1000 متر انجام می گیرد. ( در سطح های مختلف زمین) و طول مسیر از 5 کیلومتر تجاوز نمی کند.


اسکای رانینگ  skyrunning یا دوی کوهستان  چیست؟


بخش دوی کوهستان skyrunning در ایران به منظور اجرای بخشنامه فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی و شناخت علاقه مندان و پرورش افراد مستعد و حمایت از قهرمانان این رشته در تاریخ شهریور 93 تشکیل شد.

اولین دوره برگزاری مسابقات اسکای رانینگ توسط هیئت های استان ها جهت انتخاب اعضا در هر استان ( 5 نفر بانوان و 5 نفر آقایان) در نیمه دوم خرداد ماه 93 برگزار شد. مجری و برنامه ریز مسابقات کشوری فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی میباشد. 

قهرمان نامدار باب گراهام (Bob Graham Round)قهرمان نامدار باب گراهام (Bob Graham Round) یک دونده مشهور کوهستان است. وی در منطقه Lake District که یکی از مناطق رویایی برای سنگنوردان و راهپیمایان است از میان ۴۲ قله مسیری ۱۲۰ کیلومتری را در سال ۱۹۳۱ به مدت زمان باورنکردنی ۲۴ ساعت پشت سر گذارده است.در این مسیر خوراک وی نان، کره، تخم مرغ آب پز و شیرینی بود.

پس از وی در سال ۱۹۶۰ کوهپیمای مشهور دیگری به نام Alan Heaton با روشی علمی در مدت زمان ۲۲ ساعت و ۱۸ دقیقه این مسیر را طی نموده است و در آخر نیز Billy Bland در مدت زمان ۱۳ ساعت و ۵۳ دقیقه این مسر را طی نموده است .


منبع : سایت کوهنوردان زرنشنی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره سايت

  • کار در ارتفاع و دسترسی با طناب

    انجام هرگونه فعالیت کار در ارتفاع برای ادارات، شرکتها، مجتمع های مسکونی و انجام پروژه های کار در ارتفاع بدون داربست، برپایی کارگاههای کار در ارتفاع ورزشی و تفریحی، برپایی تورهای سنگنوردی و صعود با طناب - خدمات کار در ارتفاع و آموزش صخره نوردی صنعتی /انجام کلیه پروژه های شست و شوی نما/ پیچ و رولپلاک نمای سنگی/ رنگ آمیزی نمای ساختمان/ نورپردازی/ پوشش نمای چوب/ درزگیری نمای کامپوزیت و شیشه ای/ نصب دوربین مدار بسته/ نصب بنر وتابلوهای تبلیغاتی/ برپایی تورهای سنگنوردی و هرگونه عملیات کار در ارتفاع و دسترسی با طناب

خدمات ارائه شده

کار در ارتفاع و دسترسی با طناب

انجام کلیه پروژه های شست و شوی نما/ پیچ و رولپلاک نمای سنگی/ رنگ آمیزی نمای ساختمان/ نورپردازی/ پوشش نمای چوب/ درزگیری نمای کامپوزیت و شیشه ای/ نصب دوربین مدار بسته/ نصب بنر وتابلوهای تبلیغاتی/ برپایی تورهای سنگنوردی و هرگونه عملیات کار در ارتفاع و دسترسی با طناب

لينک هاي مفيد

اطلاعات سايت

  • saeid65m@yahoo.com
  • 09101934191
  • 02166846137
  • 09353369949